Kyrkan och civil olydnad

Diakonen Annika Spalde har friats av domkapitlet i Linköping. Hon var nämligen ställd inför detta på grund av att hon har fyra tingsrättsdomar på sig för civil olydnad.

På ett vis är det naturligt att den präst eller diakon som dömts i domstol också prövas av domkapitlet. Vigda personer kan inte begå brott utan att det får konsekvenser.

Men det är befriande att domkapitlet inte vidtar någon åtgärd, utan uttalar att civil olydnad ibland kan vara en rätt väg att gå. Trots att det döms av svensk domstol.

Det ger friheten att lyda Gud mer än kejsaren.

Min morfar dömdes någongång på 30-talet för civil olydnad vid tingsrätten. Straffet var 50 kr i böter, en summa som aldrig inkrävdes. Upprinnelsen var att min mor och en av hennes bröder hade vaccinerats av en ”vaccinatör” – en utsedd person som skulle vaccinera men som saknade sjukvårdsutbildning. Jag tror att det var mot smittkoppor man vaccinerade – ympade – men jag är inte helt säker. Det var lag på vaccination.

Men min mor och hennes bror blev så sjuka att de höll på att stryka med. Därför vägrade morfar att låta de yngre syskonen vaccineras. Inte utan medicinsk säkerhet och läkarmedverkan. Vilket inte beviljades utan istället ledde till åtal.

Naturligtvis måste tingsrätten döma honom, han bröt ju mot lagen. Men alla förstod honom. Jag vet inte, men jag tror att denna dom kan ha haft betydelse för att vaccinationerna sedemera sköttes av utbildade sköterskor.

Bloggen här avvecklas och jag finns numera även på WordPress

Det här inlägget postades i kyrklig debatt. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Kyrkan och civil olydnad

  1. http://adamoeva.wordpress.com/ skriver:

    Eva försatt i fängelse, jag ger upp/ Adamhttp://adamoeva.wordpress.com

  2. Marie skriver:

    Vad kommer det sig att bloggen flyttar?

    • kyrksyster skriver:

      Aftonbladet avvecklar sin portal. Våra bloggar stängs och raderas 30 juni… Så vi måste alla här flytta. Oavsett om vi vill eller ej.

  3. Kao skriver:

    Även om civil olydnad leder till problem enligt lagen så skulle jag inte bry mej om det, ifall det var en sån situation att jag kände jag måste ingripa.Det var modigt av din morfar på den tiden och det var förvånande och glädjande att domkapitlet tog hennes parti.Kao

  4. yrvaedret skriver:

    Håller med Kao fullt ut!

    • ledsen skriver:

      Jag håller också med Kao på denna punkt. Kanske inte så märkligt då jag hyser agg mot staten tjuven.

      Att lyda Gud (samvetet för de som inte tror på Gud) är verkligen mycket viktigare än att lyda kejsaren. Kejsaren är inte sällan ond och självisk.

  5. Eaqhan skriver:

    Civil olydnad är starkt.

    Kram!
    /Skvitt

Kommentera

