Visst finns det en framtid!

Missmod drabbas vi alla av. Inte minst jag själv. Jag är en typisk dystergök. Mellan varven försöker jag sätta mig över detta personlighetsdrag, men faller om och om igen tillbaka i pessimistiska tankar.

Det kan vara ett fel hos mig. Eller en gåva.

Gåvan skulle i så fall vara att jag ser farorna i tid. Om det nu hjälper. Mig själv har det sällan hjälpt eftersom jag inte kan styra andras handlande. Men jag vet att jag avstyrt ett och annat elände… där jag haft makten att göra det. Sorgligast är att se vad som håller på att hända, men bara bli avfärdad som negativ och bakåtsträvande… för att sen se vad som sker… Jag är inte sorten som njuter av att säga: ”Vad var det jag sa?”

Svenska kyrkan är i kris. En del förnekar naturligtvis det. De letar förtvivlat efter positivt tänk… typ ”34 % av 15-åringarna konfirmeras, vilken annan folkrörelse samlar så många” – men man blundar fullkomligt för att siffran sjunker år från år och så har gjort länge.

Man talar om ett andligt öppet klimat men slår aggressivt ifrån sig att gudstjänstdeltagandet har halverats på 18 år…

Man kan se på saken på olika vis. Man kan raljera och tycka att om man bara själv fick bestämma så…

Man kan se realistiskt och ömsint på saken.

Eller så resonerar man som min käre prost i sin predikan: ”kyrkan må vara ett kadaver, men när Jesus säger till kyrkan som han sa till Lasarus som låg i sin grav: Kom ut!… ja, då kommer hon ut, levande och frisk” (fritt citerat).

Klockrent! Svenska kyrkan kan gå under, det är ett bekymmer för oss som får vår försörjning från den, men Kristi kyrka består tills Jesus kommer åter.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Visst finns det en framtid!

  1. CAROLINA skriver:

    Kanske är kyrkan ett kadaver, men vilken möjlighet som ryms i det kadavret. Kom ut och lev! Kyrkan har överlevt 2000 år. Jag finner tröst i det. Den kommer överleva även SvK anno 2011. Och den behöver anställda som dig. Stå på dig.

    • kyrksyster skriver:

      Svenska kyrkan kommer inte att överleva. Det är tydligt. Men Kristi kyrka kommer att finnas kvar. Om det är någon av de gamla kyrkorna som kommer att bära tron vidare… t ex så finns ju majoriteten av den syriska kyrkan i Sverige idag… eller om något mirakulöst kommer att rädda den lutherskt-evangeliskta trosriktingen… ja, inte vet jag. Men något kommer att ske!

  2. cocoon skriver:

    att sverige är ett av de mest sekulariserade landet i världen vet vi jude flesta ungdomar idag konfirmerar sig endast pga de gåvor/ pengar dom får efter konfirmationenmina barn har valt att inte konfirmera sig”jag tror ändå inte på gud” har dom sagtjag har försökt att poängtera att det inte bara handlar om att vara troendedet handlar om kunskap, allmänbildning, vår bakgrundjamen det klassiska är dom döende människor jag möter i mitt arbetei livets slutskede kommer detdom vill träffa en prästdom ber till ”vår herre”och anhöriga berättar att deras mamma/pappa aldrig varit troende, aldrig varit i kyrkanmen i livets slutskede så söker man ändå den hand som man aldrig aldrig varit intresserad av att hålla i tidigare(jag lägger inga som helst värderingar i det)

    • kyrksyster skriver:

      Tack för att du berättar detta!Idag konfirmerar vi bara de som är nyfikna. När vi frågar våra konfirmander så är det bara ett par stycken som gör det för presenternas skull(vilken unge skulle idag inte få smycken, klockor o pengar i alla fall?). Det vanligaste svaret är att ”man hört att det är jättekul och så får man prata om sånt man inte gör nånannanstans”.Jag går på demensboendena… håller samlingar… gudstjänster. Psalmer o böner de lärt sig som barn finns kvar. När allt annat vacklar håller det de lärt utantill.Min far som drabbades av en hjärntumör och förlorade alla sina mentala o fysiska funktioner inom ett år… tog under sista veckan han levde om och om igen min mors hand och sade: ”Nu måste vi lita på Gud”. De enda klara ord han sagt på månader.Vi behöver inte lägga värderingar i sådant. Bara ta till oss.

  3. Maria skriver:

    Att de flesta ungdomar konfirmerar sig för att få presenter? Nä, men kanske för att få fara på ett roligt läger där det inte är prestation som gäller (som inom idrotten t.ex.) utan där man får vara den man är i en kärleksfull atmosfär.Man undrar om man får vara med när ”kadavret vaknar”. Men jag jobbar för det iallafall, så kanske nån annan får skörda där jag sått. Eller där Jesus förhoppningsvis sått genom mig. Därför strävar jag vidare, trots att det just nu är lite lagom motvind, sådär.

    • kyrksyster skriver:

      Jag fascineras av hur gärna ungdomarna tar till sig. Vi hade tjejj/kille-uppdelade samlingar med konfirmanderna en gång. Det var nog en höjdpunkt. Att få prata om sex, förväntningar och ”måsten”. Var får de göra det annars? Att bara få höra att man inte behöver ligga med alla… var ett evangelium de tog emot storögt.”Kadavret” vaknar när Jesus ropar. Kanske får jag vara med. Kanske har jag dött en neslig död innan dess. Vem vet.

  4. Civilisten skriver:

    Kristendomen sitter trångt i dagens Sverige. Är det någon mer än jag som sett ”Kalla Faktas” s. k. granskning av Frälsningsarmén och de lögner som serverades där. Frälsningsarmén stänger inte ute homosexuella som det påstods i programmet. Alla kan få hjälp från Frälsis, alla får bli civilmedlemmar (fullvärdiga medlemmar). Däremot kan inte utövande homosexuella bli soldater/officerare. Tror knappast att det finns någon kö av homosexuella som väntar på att bli invigda till frälsningssoldater. Tycker inte att ””Kalla Faktas” rubrik på programmet ”Frälsningsarmén stänger ute bögar” är adekvat.För att få någon som tillhör Frälsningsarmén att säga något negativ om homosexualitet var reportageteamet tvungna att åka till Malawia, av alla ställen på jorden, för där är det nämligen förbjudet att säga något positiv om homosexualitet och det kan leda till långvariga fängelsestraff.Vidare i samma stil, en reporter uppger sig behöva själavård och filmar under tiden med dold kamera officeren som ber för honom f.ö. min tidigare kårledare.Ja, detta har ju inte med Svenska Kyrkans tillbakagång att göra, men det är samma andas barn. När jag gick in i Frälsis trodde jag att jag gjorde något bra för mina medmänniskor. Nu vet jag bättre, jag är en ondskefull homofob, jag är ett hatobjekt !Förlåt, kära kyrksyster, att jag använder din blogg till att avreagera, men jag mår så dåligt och är så ledsen.

    • kyrksyster skriver:

      Du behöver inte be om förlåtelse. Jag känner in din sorg.Jag såg bara sista delen av programmet. Men det räckte. Det kändes helt sjukt. Vi har åsiktsfrihet i landet. Man har ingen skyldighet att tycka det som är politiskt korrekt.Antalet homosexuella par som inväntade rätten till kyrklig vigsel var ganska få… homosexuella som vill bli frälsningssoldater är nog ännu färre.Synen på homosexualitet… på kvinnor som präster… som ju verkar bli likvärdiga som skiljelinjer i den kyrkliga världen… är en fråga om bibeltolkning. Det är fullkomligt möjligt att göra den ena eller den andra tolkningen. Utan att bli utdömd.

  5. Kao skriver:

    Att det är så väldigt många som mår skit i dagens samhälle har inte alls bara med politik att göra – det har mycket med frånvaron av en Högre Kraft / Existens / Gud att göra. Vi kan inte vara vår egen.Att vi deppar ihop och tänker pessimistiskt mellan varven är bara vår mänsklighet som visar sej i all sin ömklighet. Vilka vi än är.CiaoKao

  6. Kao skriver:

    …(hupp, det drog iväg med kommentaren!)…men har vi någonstans att vända oss, förutom till våra medmännisor, med våra problem och tacksägelser när det behövs, så gör det livet mycket lättare i längden – skulle jag tillägga.

    • kyrksyster skriver:

      Människor idag känner sig tvungna att ”lyckas”, för annars är de helt värdelösa. Det finns inte tänket längre att alla är lika nödvändiga, alla har sin funktion att fylla. Och allt man har är detta korta liv, den ynka jord – man måste suga ut allt man kan få. Upplevelsehysterien är stor, allt ska man vara med om.Jag tror att det är den stressen, kravet på att vara sin egen lyckas smed, att man alltid måste ”välja att må bra”… som dänger många i väggen. För livet är inte så enkelt att det bara handlar om att göra rätta val. För den som tror på någon form av mening med att vi går här, är inte livet mer lyckat och vi dras väl också med i tidens dans, men det finns nåt som korrigerar de värsta dumheterna, som tröstar och ger hopp.

  7. Civilisten skriver:

    Ser att min e-mail kom upp av misstag. Hoppas att jag inte blir bombaderad med oförskämdheter nu. Vet inte hur jag ska bära mig åt för att radera.

    • kyrksyster skriver:

      Jag raderade din kommentar.Jag lider med dig. Det är så fruktansvärt enögt att gå till attack av de slag som en del gör mot Frälsningsarmén. Vi har åsiktsfrihet.Det som är det mest hotande är detta att man vill styra vad trossamfund ska tro och anse – annars ska de inte få stöd. De som inte är politiskt korrekta och snabba med att anpassa sig till dagens opinion – ska inte få statligt stöd. Egentligen innebär det att inget samfund som tror på Gud kan få stöd, för det är inte modernt just nu. Samhället ska ju vara sekulärt och då kan ju inte en kyrka ”stå för det samhället står för”.

  8. barbis skriver:

    Tycker nog kyrkan gör mycket bra saker….men sånt blir ju inga rubriker..lite synd

    • kyrksyster skriver:

      Det vanliga som rullar på har inget nyhetsvärde. Det är det som avviker från det vanliga som är en nyhet. Därför skriver inte media om det som är bra i kyrkorna, idrottsrörelsen… kommunerna.. Det är när det blir problem journalisterna dyker upp med sina hätska frågor.Visst ska det granskas… men var går gränsen mellan granskning och hetsjakt?

  9. civilisten skriver:

    Tack, för att du hjälpte mig att radera. Man vet aldrig. Det tycks finnas en del förvirrade rabiata människor, som tack vare TV4:s insats verkar tro att gamla Frälsis är någon slags hemlig ondskefull sekt.

    • kyrksyster skriver:

      Det var ju det som var syftet med programmet. Frälsningsarmén har stort förtroende bland allmänheten för sitt sociala arbete och för sin byrå för att hitta försvunna personer. Folk gillar soldaterna som sjunger på gågatan och ger gärna en slant för de får ett artigt tack… Vilket scoop att kunna punktera denna trevlighet och godhet!Snart gör de scoop av att man inte får bli medlem i vissa kyrkor utan att vara döpt… att katolska och ortodoxa kyrkor inte tillåter kvinnor att bli präster, att munkar och nunnor inte får ha sexuellt umgänge…

  10. Civilisten skriver:

    Jo men visst, munkar och nunnor måste ju få ha sex – helst med varandra. Annars är de ju diskriminerade! Tänk vilket drag det skulle bli i klostren!

  11. Civilisten skriver:

    Exakt 😉

Kommentera

