Dick Harrison förklarar vidare och försvarar Jesu existens

Min länk till Dick Harrisons blogginlägg om den historiske Jesus fick några kommentarer då. Men häromdagen dök ännu en upp. En historiker som menar att inga belägg finns för Jesu existens.

Eftersom jag är teolog, inte historiker, skickade jag frågan vidare till Dick Harrison som vänligt nog svarade omgående.

Ni finner hans svar i det rebloggade inlägget.

Det här inlägget postades i kyrklig debatt. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Dick Harrison förklarar vidare och försvarar Jesu existens

  1. Doktorinnan skriver:

    Svåra frågor. Men det är svårt att tro att en person som gett sådant eko i historien skulle var påhittad…

  2. Anna skriver:

    Intressant svar av Dick:

  3. vally skriver:

    De som vill tvivla. Låt dem göra det.Är det inte tro det hela går ut på?

  4. vally skriver:

    Det som finns i bibeln är tillräckligt för mej..

  5. vally skriver:

    Ok, men det vi behöver finns redan nedtecknat.Härlig dagAllt gott.

    • kyrksyster skriver:

      Det vi behöver för att bli saliga finns i bibeln. Det räcker. Men för att världen ska tro…

  6. Agnetha skriver:

    Det är skillnad mellan att tro och veta, må alla bli saliga på sin tro. Så länge det inte drabbar mig bryr jag mig inte så mycket i det.BS Idag har vi haft hela den dysfunktionella släkten här, man blir slut, men det har gått rätt bra ändå.Kram

    • kyrksyster skriver:

      Gott att höra att det gick väl.Var och en har rätt till sin tro. Men just nu verkar kristen tro vara något som jagas. Rapporterna från Egypten…Det är alltid lätt att säga att det inte angår en… inte nu… inte när de förföljer gamla… inte invandrare… det drabbar ju inte mig… Men en dag gör det precis det.

  7. HEMIMAMMA skriver:

    Jag fann diskussionen både intressant och lärande. Framförallt att även en professionell person kan hamna i affekt, vilket de båda gjorde…Det är alltså inte bara vi vanliga dödliga som brinner för det vi tror på eller vill lära ut…Hemikram

Kommentera

