Låt kyrkan slippa skolavslutningarna!

Nostalgin kring kyrkan kan få många uttryck. Själv hade jag bara en enda skolavslutning i kyrkan och det var när vi slutade nian. Minns inte något av innehållet. Alla andra avslutningar skedde i aulan eller i matsalen. Men alltid var någon pastor eller präst med.

I Bergs kommun protesterar nu barnen mot beslutet att inte ha skolavslutning i kyrkan. De får medhåll av muslimska företrädare.

Min erfarenhet är att muslimer inte har något problem med att besöka kyrkan. Det är ateister som har det.

Men med den utveckling skolavslutningarna fått överväger jag att arbetsvägra den 10 juni. Jag kan inte förstå varför jag ska medverka i en föreställning där jag förväntas säga något moraliserande till barnen, men absolut inte får ge dem ett evangelium. Jag ska ge dem förhållningsråd, men inte tala om att de är älskade även när människor dömer ut dem…

Jag ska vara gäst i min egen kyrka. Iklädd röklin och stola ska jag sitta som gisslan och på något vis ge legitimitet åt spektaklet.

Om det nu bara är kyrkans vackra rum, tradition och mysighet man vill ha – vore det då inte bättre att skolan hyrde kyrkan för ett par tusen och slapp mig?

(Jag ska inte arbetsvägra. Det blir för komplicerat.)

Det här inlägget postades i kyrklig debatt. Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till Låt kyrkan slippa skolavslutningarna!

  1. Anna skriver:

    Nä men NU förstår jag dig inte Kyrksyster! Jag själv är svensklärare men får ofta stränga förhållningsorder att inte prata ett ord svenska eller säga något om det svenska språket på mina lektioner och detta är inga problem för mig!

  2. Kao skriver:

    Jag förstår absolut din ståndpunkt. Ditt dilemma.Men varför gör du inte som du själv vill – om du törs ta eventuella konsekvenser efteråt? Du måste ju framföra det budskap som kommer från ditt hjärta. Inte från förordningar.Är det inte värt det, trots allt?YoursKao

    • kyrksyster skriver:

      Konsekvenserna drabbar inte bara mig, utan min församling… mina arbetskamrater… kyrkan i stort… barnen…Det är det inte värt.

  3. Camilla Grepe skriver:

    Ateister? Dem kan man väl köra över? Muslimer vet naturligtvis bättre hur vi ska tolka skollagen.

  4. Sofia skriver:

    Ateister var kanske inte det bästa ordvalet, Camilla. Alla vet ju att det är religionsfobiker det handlar om.

  5. Anna skriver:

    Ja tänk du över det! Att en matematiklärare inte ska prata om matematik utan om ”blåsippor och allt annat som är fint i naturen” på sina lektioner är för mig fullkomligt självklart.

  6. vally skriver:

    Usch vad det verkar invecklat.Vad är vitsen med att vara i kyrkan…Civilklädsel och du pratar om vad du vill.Går inte det?

  7. Sofia skriver:

    Ja jag vet väl att det var du som skrev ateister, och så kommenterade Camilla Grepe det. Men min poäng är att det är inte ateismen som driver det här utplånandet av tro – det finns fler ateister som inte gör det, de flesta är ju också medlemmar av Svenska kyrkan – utan att det är en fobisk inställning till religion som ligger bakom. Och fobier botar man inte genom att reducera det man är rätt för, utan tvärtom med exponering för det.

    • kyrksyster skriver:

      Jo, det är något fobiskt över en del ateisters framfart. Många gånger bottnar det i okunskap, men en okunskap de till varje pris ska behålla…

  8. Miriam skriver:

    Jag som är en kompromissernas kvinna, undrar varför man inte väljer att helt enkelt erbjuda båda alternativen. En obligatorisk konfessionslös avslutning i lämplig aula och matsal, utan varje spå av Blomstertider och Jesus. Och i de bygder där det känns viktigt och där traditionen är stark, bjuder församlingen in till en sommarlovsgudstjänst, t.ex. kvällen före, där alla som vill får komma. Då är inte kyrkan bakbunden, men ingen riskerar att utsättas för någon otillbörlig påverkan. För övrigt tycker jag det värsta med skolavslutningsanföranden är att det så lätt blir lagiskt. Kristen etik tenderar nämligen att bli värsta moralpannkakstårtan om man måste plocka bort Jesus. Och skapelsevördnad blir lätt ganska sliskig om man måste plocka bort Skaparen.

    • kyrksyster skriver:

      Det skulle vara värt att pröva…Jo, som jag skriver i inlägget så förväntas vi säga något moraliserande/sedelärande, men vi får inte ge tillstymmelse till evangelium. För då utsätter vi ungarna för otillbörlig påverkan. Men det är inte otillbörlig påverkan om vi ger dom en moralkaka?!

  9. http://adamoeva.wordpress.com/ skriver:

    Jag förstår fullständigt ditt dilemma,Det vore bättre om skolan hyrde lokalen för avslutningen.Jag vill att vi håller isär avslutningar och kyrkan.Kyrkan betyder mycket för mig, men det är en annan historia/Adam

  10. Anna skriver:

    Jag tycker det är bra att du skriver att muslimer ofta inte har något problem med kyrkan. De beskylls ju ofta för att vilja ”ta bort” vår religion till förmån för sin egen. Min uppfattning är som du vet inte alls att det är så (vissa undantag finns naturligtvis).Men många muslimer är ”räddare” för ett atetistiskt land än ett kristet land.

    • kyrksyster skriver:

      Jag har aldrig blivit påhoppad eller kränkt för min tro av en muslim. Det innebär naturligtvis inte att det inte kan förekomma, jag träffar ju inte alla muslimer. Men de är ofta intresserade av oss och vår verksamhet. Du har säkert rätt i att de är mer rädda för religionsfientlighet och fördomar än för kristna.

  11. vally skriver:

    Nu är ämnet på tapeten hos Dag också.

  12. Agnetha skriver:

    Jag tycker också att skolavslutningar ska vara i kyrkan och absolut ska skolan hyra lokalen. Har inte de som tror på annat inga problem med det varför skapa problem som inte finns ?Trevlig helg, goa syster !Kram

    • kyrksyster skriver:

      Muslimer, judar, hinduer m fl har inte problem med kyrkolokalen. Jag skulle inte heller ha problem med moskén eller synagogan. Hinduiska tempel har jag också besökt. Ingen tvingar en att delta i utövandet. Mig veterligen är det bara Jehovas Vittnen som av religiösa skäl inte besöker kyrkan.Men det är de militanta ateisterna, de som är fobiskt rädda för kristendom som inte kan gå in i kyrkan. Det är i och för sig också en religion kanske…Jag har förut ansett att det är naturligt att vara i kyrkan… majoriteten av barnen är ju våra medlemmar. Men med de underliga krav på vad vi får säga och inte säga så tycker jag att min medverkan känns alltmer tveksam. Miriams idé ovan kan vara ett alternativ.

  13. Trollan skriver:

    Nu har jag varit med några år och funderat fram och tillbaka. De flesta föräldrar är för skolavslutningar i kyrkan så jag vet inte vilka det är som hojtar egentligen. Men mest tror jag det är skolledningen som ”tycker” åt oss föräldrar – och oftast tycker de fel.

    • kyrksyster skriver:

      Jag har ivrat för skolavslutning i kyrkan. Jag tror ju nämligen att barnen inte far illa av kontakt med den kyrka de flesta är medlemmar i och döpta i. Jag anser det vara skolans plikt att beakta det.Men som det nu blivit med skolavslutningarna, som visserligen hålls i kyrkan, men under väldigt underliga villkor tycker jag inte längre att det är bra. Skolan får gratis tillgång till kyrkobyggnaden, vaktmästare, kantor o präst… städning mm. Men skolan ställer krav på att vi ska predika moralkakor, inte den kärlek o befrielse som evangeliet är. Vi får inte be, inte välsigna! I vårt eget hus!Nej, låt avslutningen vara i en trist gymnastiksal med förmaningsord från rektor och ”Idas sommarvisa”. Så kan vi sen ha en sommarlovsgudstjänst i kyrkan på kvällen… då kan vi berätta för barnen hur värdefulla de är, att de är älskade även om alla andra tycker att dom är besvärliga… att Gud vill dem väl. Då kan vi sjunga även vers två på ”Den blomstertid” och be ”Gud som haver”.

  14. portolanseglaren skriver:

    – Skolavslutningar någon annanstans än i skolan är ett påhitt. Arla i urtid slutade vi skolan i skolan, där ljöd ”du blomstertid” och jag älskade att gå ut ur skolbyggnaden och in i sommaren, jag och alla omkring mig; jag minns det så väl. När myndigheterna kom på att skolslutet ska gå via kyrkan vet jag inte: Det är avigt och konstigt, som fyrkantiga hattar satta upp och ned.

    • kyrksyster skriver:

      På många håll verkar det vara gammal tradition.Men i urtiden var skolan konfessionell. Långt in på 70-talet var morgonbönen självklar. På skolavslutningen medverkade alltid präst/pastor. Vi fick sjunga psalmer på musiklektionerna och lära oss Biblisk historia och Fader Vår.I bästa fall innebar det att man fick med sig kunskap och inte fördomar.

  15. vally skriver:

    Ateisterna vill ha ett religiöst vacuum.De skall inte få styra.Låt dem bli befriade från närvaro.

    • kyrksyster skriver:

      De föräldrar som inte vill att deras barn ska besöka kyrkan kan anmäla det och barnen slipper. Så har Jehovas Vittnen haft det i alla tider. De var alltid varit befriade från morgonbönen också, när sådan hölls i skolorna. Precis som judar.Men nu anses det diskriminerande att behöva bli befriad. Allt i skolan ska vara lika för alla barn. Alltså måste man nu ha vegetarisk, glutenfri, laktosfri och allergifri kost till alla i bespisningen för annars diskriminerar man de som inte kan äta annan kost. Man får inte jul- och påskpynta. Man får inte läsa berättelser där det finns både mamma o pappa i familjen – å andra sidan kan man väl inte berätta om familjer som inte ser ut så heller… om man nu har tänkt så långt. Finns det ett barn i klassen som inte kan gå måste alla barn åka rullstol och idrott strykas från schemat…Lika villkor för alla i allt hela tiden!

  16. Ping: Skolavslutning ännu en gång « kyrksyster

Kommentera

