En god biktfader är guld värd.

De flesta av mina läsare lever inte alls i den traditionen. Skuld ska förnekas i vår moderna tid. Eller offentligt brännmärkas utan barmhärtighet.

Det verkar inte finnas någon insikt alls om att vi alla brister, syndar, slår in på fel väg. Det är alltid någon annans fel. Själva gör vi vårt bästa och lyssnar på vårt hjärta och då kan inget bli fel.

Ömsom svamlar vi om allt är bra ”om det känns rätt för mig”, ömsom indigneras vi över att andra ser annat som ”rätt för mig”.

Att då få sortera i skuldkänslorna tillsammans med någon som har skärpa, kunskap och erfarenhet och dessutom känner mig bättre än jag gör själv – kan inte bli annat än en stor befrielse.

Att sedan få del av det sakramentala objektiva, det som inte handlar om mina känslor, förmågor, tro… utan just är sakligt tydligt och oåterkalleligt!

I natt är jag glad.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

