Provocerande att kyrkan har tystnadsplikt.

Det finns mycket man kan bli provocerad av idag. Men de flesta väljer att bli provocerade av det andra blir provocerade av. Därför startas drev för och emot den ene eller den andre. Snabbt kan det också vända och gudhjälpe den som inte hänger med i svängarna.

Det som hänt i Bjästa visar ju på detta. Människor dras med i att flickorna ljuger, när det visar sig inte vara fallet vänder alla sig emot dem som trodde på pojken. Drevet och oppinionen jagar på nytt.

Jesus red in i Jerusalem under jubel och klang. Några dagar senare hade oppinionen vänt emot honom. Folket drogs med i det ena som det andra. De som inte ville vara med i drevet mot Jesus gömde sig, tystnade. Det hela fick ha sin gång. Bara några kvinnor i sällskap av hans mor och aposteln Johannes följde honom till korset.

Allt är sig likt.

Ett annat fall som provocerar är ryktena om att den misstänkte mördaren Mats Alm ska ha sökt upp en präst och lättat sitt hjärta. Vi vet inte vad han sagt, vi vet inte om han är skyldig. Någon dom har inte fallit.

Men en del menar att prästen inte ska ha rätt att tiga om vad som sagts under tystnadsplikt. Prästers absoluta tystnadsplikt provocerar. Detta andningshål för den som inte vet vart han ska ta vägen, menar en del är så provocerande för vad som är rätt. Det anses omoraliskt med tanke på eventuella offer och anhöriga.

Ja, det är provocerande för den som bara har perspektivet rätt eller fel. Den som bara kan tänka så bör bli muslim. Där är det mycket tydligt vad som är tillåtet eller inte. Där är straffskalan tydlig och barmhärtighet kan bara vara tänkbar under speciella förhållanden.

Kristendomen provocerar med att det finns barmhärtighet även för den värste brottsling. Det är provocerande att det kan finnas förlåtelse där alla anser att ingen förlåtelse ska finnas. För den som ångrar sin synd finns ett andningshål och det är prästens absoluta tystnadsplikt.

Ibland kan prästen förmå personen att gå till polisen och ta sitt straff. Andra gånger kan det vara lämpligare att t ex betala tillbaka den summa pengar man stulit anonymt. Man ska inte tro att det är lättvindligt att gå till prästen med sina samvetskval. Men tysnadsplikten gäller vad som än blir resultatet av samtalet.

Prästens tystnadsplikt är den enda som är absolut. Inte ens min är det. Den har blivit strängare efter 2000, vi har inte längre meddelandskyldighet som vi hade tidigare. Vi kan tvingas vittna i rättegång. Men vi har också möjlighet att föra en konfidents talan. Därför vill inte Sveriges diakoner ha absolut tystnadsplikt.

Alla andra ”hjälpare” du anförtror dig åt skriver journal eller akt om dig. Det är inte dina ord det som står där utan vad ”hjälparen” uppfattar som dina problem. Du kan inte ändra vad som skrivs. Det är många som har tillgång till vad som står i din journal. När du söker vård för diffusa smärtor har doktorn tillgång till att det i din journal står att du hade en depression för tio år sedan. Och du blir lätt bedömt som ”psykiska problem”. Det kan i din journal stå en hel del personlig information som att ditt äktenskap knakat, dina barn har haft problem i skolan o s v. Detta ligger sen till grund för nästa läkares bedömning.

Tidigare hade inte all sjukvårdspersonal tillgång till alla dina journaler, alla dina läkemedelsrecept. Men numera är det så med hjälp av datoriseringen.

Likaså på socialkontoret dokumenteras allt. Inte nödvändigtvis för din skull, utan för att ingen ska kunna anklaga socialkontoret för något i efterhand. Men dokumenteringen kan lätt göra en tillfällig sanning till en evig sanning. Något som sagts i ett sammanhang kan bli nerskrivet som sagt om något helt annat. Den som skriver ner anteckningen har sitt största intresse i att själv framstå som kompetent.

Bara hos prästen och diakonen(med ovan angivna undantag) slipper du bli dokumenterad.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

35 kommentarer till Provocerande att kyrkan har tystnadsplikt.

  1. sidekick skriver:

    Tror att tystnadeplikten med säkerhet hjälper några brottslingar att träda fram också, att det kan vara ett första steg att erkänna för sig själv. Det behövs frisoner.. hur muslimerna tolkar islam måste dock kanske vara upp till muslimerna att berätta? Är inte muslim själv men barmhärtighet och förlåtelse pratar också muslimer om http://www.turban.se/?p=1038

    • kyrksyster skriver:

      Jo, i vissa situationer och för vissa ändamål, i synnerhet gentemot sina egna kan Islam förespråka barmhärtighet.Men inte om man vill följa sharia.

  2. Milla skriver:

    Hej kyrksyster! Jag är inte troende i den bemärkelsen som du är…Men jag tror på gott och ont,och på att göra gott.Nu har inte jag ett så ”snålt” perspektiv att jag ser bara rätt/fel men jag anser att ibland måste undantag få göras för att sanningen ska kunna komma fram.Vi måste bli bättre på att måna om offer och dess anhöriga,än att måna om en förövares rättigheter…Det är MIN åsikt och jag försöker inte på något sätt pådyvla min åsikt till dig.Alla får tycka som dom vill,eller hur?

    • kyrksyster skriver:

      Jag förstår hur du tänker, och jag håller med om att vi måste måna om offren.Men jag tror inte på att man ska frånta den misstänkte alla rättigheter för att tillfredsställa offret. Om någon gjorde mig eller min familj illa skulle jag rasa och kräva hämd. Men det betyder inte att jag ska få den hämnden. De trabbade har rätt till sina känslor, men resten måste tänka klart.Annars är vi snart i det USA är i. Där straffen är en hämnd och stränga för att möta offren eller deras familjers hämndbegär.

  3. sarahmara skriver:

    Bloggsvar::Ja, jag vet inte vad du jobbar med, är du diakonissa??. Jag förstår att du är en bra lyssnare, men du skulle svara rakare på hur du mår!! , (säger jag som gör precis som du!=) kramizar

    • kyrksyster skriver:

      Ja, jag är diakon. Tyvärr är väl min erfarenhet att mitt eventuella mående blir till problem om jag ger ord åt det.

  4. Milla skriver:

    Som sagt…inte bara svart/vitt..Jag sa aldrig att man ska frånta någon ALLA sina rättigheter,inte heller att min strävan är att efterlikna USA..Jag är inte heller för privata hämdaktioner på minsta vis..Meen jag vill att rättvisan ska vinna och då ska inte offret eller dess anhöriga vara dom som måste stryka på foten för att hänsyn ska tas till en förövare..ok?

    • kyrksyster skriver:

      Det är inte hänsyn till förövaren som står i centrum. Det som är frågan är hur långt vi ska gå för att vedergällningen ska vara nog.

  5. Milla skriver:

    Trodde vi diskuterade tystnadsplikten…? I stort så tycker vi ju lika du och jag. Och hoppas att du förstår min åsikt även om du inte delar den.Godnattkram till dig.

    • kyrksyster skriver:

      Ja… jo… jag har haft flera trådar i detta inlägg.Jag förstår att tystnadsplikten inte är okontoversiell. Men just för att den är så total så blir den både en ventil och ett problem när man kommer in på försyndelser.Godnattkram till dig oxå!

  6. Nologo skriver:

    ”Något som sagts i ett sammanhang kan bli nerskrivet som sagt om något helt annat. Den som skriver ner anteckningen har sitt största intresse i att själv framstå som kompetent.”Stött på detta flera gånger och jag kan bli vansinning på människor som lägger beslag på ”sanningen”, anser sig veta bäst, ha den rätta lösningen och utser sig själv till domare! Används som härskarteknik och blir ett regelrätt maktövergrepp, i skolor, socialkontor etc. etc.

  7. Morrica skriver:

    Är du medveten om hur du frekvent använder muslimer som det dåliga exemplet?

  8. kettu skriver:

    Ge upp Kyrksyrran. Du begår själv övergrepp som alla andra.Face the fact, börja där istället för att leka diakon på nätet.

  9. morrica skriver:

    Kyrksyster skriver, som svar på en fråga om hon är medveten om hur hon använder muslimer som det dåliga exemplet: ”Jag försvarar muslimer ganska frekvent också ”Att man anser sig ganska frekvent försvara en grupp, balanserar det upp generaliserande och tämligen fördömande uttalanden om gruppen i stil med ”Ja, det är provocerande för den som bara har perspektivet rätt eller fel. Den som bara kan tänka så bör bli muslim” och gör dylika kommentarer i sin ordning? Det finns kristna av alla sorter, precis som det finns muslimer av alla sorter, och jag är inte helt säker på att alla genomsnittskristna uppskattar att klumpas ihop med och ställas till svars för åsikterna hos t ex de mer fundamentalistiska och fördömande inom kristenheten. Bör man då inte visa samma respekt mot andra religiösa människor?

    • kyrksyster skriver:

      Nu är det ju ett faktum att islam har ett tydligare regelverk. De har en regeletik och skäms inte för det. Kristendomen har en situationsetik och har därför aldrig lika lätt att svara exakt på vad som är rätt och fel. Jag kan inte se var fördömandet ligger i att tala om för dem som är snara att fördöma muslimer för sina tydliga ställningstagande utifrån ett regelsystem att de själva har samma typ av tänkande.Jag bejakar inte den muslimska tron eftersom jag är kristen. Jag kan ha synpunkter på den. Men jag accepterar att den finns och anser att den har rätt att finnas.Tyvärr är den respekten inte alltid ömsesidig.

  10. Kettu. skriver:

    Du får tro på vad du vill, men du kan inte bemöta mig hur du vill. I synnerhet om du går ut med att du är diakon och ger ett sken av att förstå dig på mobbing då vi talade om det. Du höll dig neutral och jag åkte fett på verbal spö efter det.

    • kyrksyster skriver:

      Nu är det inte helt klart varför du upplever dig mobbad. Jag vill inte dig något ont. Du kommer med antydningar som är svårtolkade. Jag har bett dig berätta och tala klarspråk om vad det är som du utsätts för. Men du har bara bett mig att inte försöka förstå mig på dig. Ofta med tämligen grova ord.Jag är diakon, men ingen övermänniska för det. Jag kan också bli ledsen när nån bemöter mig illa. Jag vet inte om jag påstått mig förstå mig på mobbing. Jag har skrivit en del om mekanismerna bakom sådant. Det innebär inte att jag har alla lösningar. Det betyder inte att jag kan förstå även om du inte berättar.Det är jätte-trist om du åkt på verbal spö av någon/några. Men jag vet faktiskt inte riktigt hur det kom sig eller var det var. Jag har sett att du häver ur dig på en del bloggar och folk blir irriterade på dig. Är det vad du menar med att du fått verbal spö?Men jag har också sett att många försökt nå dig, försökt vara vänliga och förstående. Men du svarar med förakt och kritik. Kritiserar alla för att inte förstå, svara fel o s v.Jag vet att man kan hamna i det om man mår dåligt. Man ser bara hot vart man än vänder sig. Det är egentligen inte särskilt konstigt om man blivit sviken en massa gånger.Det är en utmaning i din situation att våga lita på någon. Fast du inte kan förvänta dig en perfekt människa som kan läsa dina tankar.Jag har en mailadress här på min sida. Du kan använda den om du vill dela något med mig som inte ska vara offentligt på bloggen.

  11. Morrica skriver:

    Att du, genom att säga att den som har perspektivet rätt eller fel bör bli muslim, säger dig tala om för någon som fördömer muslimer att de själva är lika goda kålsupare gör mig förvånad. I texten du skrev i inlägget ser det snarare ut som att du lite slentrianmässigt klämmer i med att den som har svårt med nyanser bör ansluta sig till muslimer, eftersom de inte heller har några nyanser. Jag avsåg inte att utmåla dig som rasist eller islamfientlig, bara väcka din uppmärksamhet på att du alltemellanåt har en vana att, slentrianmässigt och sannolikt inte illa ment, generalisera lite lätt von oben om muslimer. Det är sånt som är lätt att råka göra utan att man egentligen tänker på det, och trots att man, som du säger, accepterar att den andra gruppen människor finns. För det var väl det du menade, trots att du råkade skriva att du accepterade att tron finns? Den sista piken, den om att du inte alltid upplever andra som lika storsinta som du upplever dig själv, tar jag som riktad mot mig och inte som ytterligare en jabb mot muslimer. ok?

    • kyrksyster skriver:

      Få muslimer jag mött i bloggvärlden respekterar mig och min tro. I verkliga livet är det något lättare tror jag. I synnerhet när jag halvt slitit ut mig för att fixa uppehållstillstånd…Jag förstår hur du resonerar. Och jag förstår att ord kan tolkas på olika vis. Men det är nog inte muslimerna jag irriterar mig på. De är ju tydliga med sin regeletik. Jag blir bara så uppretad på dom som skäller på principfasta ideologier som Islam eller i viss mån katolicismen, samtidigt som dom är lika principfasta i sitt. Och inte ser detta.Men jag ska tänka på mitt ordval i fortsättningen. Tack för att du uppmärksammade det.

  12. aceeo skriver:

    För att släppa muslimerna och deras tro och återgå till ursprungspunkten, nämligen den absoluta tystnadsplikten för präster. Nu rä ajg dåligt insatt i just hur sekretesslagarna för präster gäller, men min första fråga är, finns det någon lag som hindrar prästen att yppa något? Om inte, hur kan man då avtala bort att avslöja brottslighet. Finns en hel del yrkesgrupper i samhället som har tysnadsplikt, ganska hög sådan också, men de flesta kan bryta tystnadsplikten om de får information som kan leda till fängelse X antal år. Tycker präster också skulle lyda under den reglen, och NEJ jag tycker inte brottslingar skall ha något ventilationshål hos präster. Låt de gå och våndas över det som de gjort.I detta fallet, menar jag givetvis inte att prästen skall berätta allt Mats Alm, har eller inte har sagt till sin präst, men har han erkänt att han dödade sin blivande fru, eller på annat vis erkänt sin inblandning i mordet eller undanröjandet av kroppen, borde prästen få säga detta till utredarna.Om han har berättat att han var i STHLM under tiden bilderna i mobilen togs, så är detta inget brottsligt och således inget prästen skall vidarebefodra heller även om det såklart har väldigt stor betydelse för utredningen. För övrigt borde alla som lyder under sekretess ha meddelandekrav för brott som kan ge frihetsberövning.Frågan är ju, vad gör en präst eller diakon om de får reda på att någon misshandlar sina barn eller frun. Detta är ett pågående brott som direkt påverkar andra människor negativt. Är det verkligen rätt att tvinga präster/diakoner att inte få möjligheten att sätta stopp för detta utan att riskera sina jobb? // Anders

    • kyrksyster skriver:

      När jag pratar med min läkare väger jag vartenda ord för jag vet inte vad det kan journalföras som. Jag är inte särskilt förtrolig. Och jag tycker att personliga frågor är obehagliga, i synnerhet om läkaren sitter och antecknar.Den tystnadsplikt – sekretess – som råder i samhället gäller aldrig den egna organisationen. Alla på en klinik har tillgång till all information om en patient. Öppenheten har stärkts med de nya datoriserade registren. Idag kan varje läkare du träffar läsa hela din journal, även från psyk eller från den avdelning som behandlar könssjukdomar. Dina medicinuttag registreras och kan tas fram av apotekspersonal och vårdpersonal. Många personliga uppgifter som andra skrivit in, inte du är tillgängliga för många människor.Den meddelandeskyldighet som samhällets ”hjälpare” har är att ange klient/patient om vederbörande begått ett brott som i straffskalan skulle innebära mer än två års fängelse.Så länge kyrkan var statskyrka hade alla kyrkoarbetare utom prästerna också denna skyldighet.Efter kyrkans skiljande från staten har tystnadsplikten skärpts. Lagen om tvåårs fängelse gäller inte längre kyrkan eftersom vi nu är en fristående organisation. Vi har ingen meddelandeskyldighet. Men diakoner har möjlighet att anmäla och också att företräda. Men det diskuteras inom kyrkan kring dessa begrepp eftersom de är något otydliga ännu.Många människor som vänder sig till oss gör det för att de vet att vi inte skriver journaler och att vi inte springer till soc och polis det första vi gör. Det kan hjälpa en människa att bättra sig, ibland att ta sitt straff. Men alltid att finna den nåd som gör botens väg till en god väg.De gånger jag varit med om barn som farit illa så är det inte i enskild själavård jag funnit på det hela. Det är i barngrupper eller ute på byn eller annat. Då finns ingen tystnadsplikt. I de lägena har kyrkoherden gått in som anmälare för att jag eller pedagogerna inte ska behöva bränna relationer.

  13. Kettu. skriver:

    Det var ett intressant svar må jag säga.Men problemet är att läsarna inte förmår att skilja mellan att tala om sak istället för min person.Så jäkla komplicerat och enkelt är det.

  14. Maria de Suède skriver:

    När jag arbetade som sjuktransportör, som personlig assistent och inom omsorgen så skrev jag på kontraktet och accepterade sekretessen, det innebär att jag kan inte prata om personerna jag vårdade och transporterade. Det finns så mycket som jag har hört, men inte kan berätta. Tystnadsplikten ska respekteras och jag tycker att det är bra att den finns. Jag har ju också tystnadsplikt som déléguée du personnel/fackligt ombud. Det var en som ville veta vad hans kollega hade sagt till mig. Jag svarade: om du pratar med mig i ett förtroende skulle du vilja att jag berättade det till de andra?Det ville han självklart inte!Glad påsk

  15. aceeo skriver:

    ”Efter kyrkans skiljande från staten har tystnadsplikten skärpts. Lagen om tvåårs fängelse gäller inte längre kyrkan eftersom vi nu är en fristående organisation.”Det är precis detta jag tycker är mycket konstigt. För i realiteten skulle det innebära att även andra organisationer, tex sådana med mindre lovvärda syften en är egna, inför precis samma regler för sina medlemmar, och därmed behöver ingen av dessa medlemmar ens prata med polisen eftersom det råder tystnadsplikt.Sen är ju egentligen inte kyrkan skild ifrån staten(även om det sägs det) eftersom Ni är tvingade att följa beslut tagna av politisk valda personer, men det är ju en annan diskussitionhttp://blogg.aftonbladet.se/aceeo/2009/09/kyrkovalet”Många människor som vänder sig till oss gör det för att de vet att vi inte skriver journaler”Tycker jag definitivt Ni skall fortsätta med, men det är stor skillnad att lyssna på människor, och inte vidarebefodra det eller notera något som andra kan ta del av, eller att för polis berätta att vederbörande har ett begått brott som kan ge fängelse i minst 2 år. Vi pratar ju inte om lite snatteri eller så, utan ett grovt brottJag jobbar själv under tystnadsplikt, och skulle aldrig vidarebefodra något utanför min egna lilla arbetsgrupp(tre personer) om det inte handlade om grova brott eller fara för någon person. // Anders

    • kyrksyster skriver:

      Prästernas tystnadsplikt är mycket sträng. Det är inte alltid utan komplikation naturligtvis. Det som sägs i bikten har det varit tystnadsplikt på sen långt långt tillbaka. Men det är i modern tid som det utökats till själavårdande samtal. Ibland kan det vara oklart vad som är själavårdande samtal och inte. Men det prästen vet utanför detta är det inte tystnadsplikt på. Om grannen slår sin fru så kan prästen både anmäla och vittna.Diakonerna har inte total tystnadsplikt. Vi kan med konfidentens tillåtelse samarbeta med andra sociala organ. Vi kan nog inkallas som vittnen… Men det är ännu mycket som är oklart och under diskussion.Meddelandeskyldigheten gäller bara statligt o kommunalt anställda/landstings anställda. Inga andra har skyldighet att anmäla brott.Jag har aldrig ställts inför att någon i ett enskilt samtal bekänt ett brott. Inte heller att jag på den vägen fått veta att barn far illa. Det skulle vara tungt att få det. Det är svårt att veta hur man skulle agera. Jag inbillar mig ju att jag skulle agera på något vis om ett barn far illa. Men försöka förmå personen att själv ta sitt ansvar om det gällde ett brott av annat slag.Det är ju inte så att en brottsling kan komma till oss, få medhåll eller ens syndernas förlåtelse utan att se vad han/hon gjort. Men att få tala om det som hänt i en trygg situation kan ibland vara det som behövs för att personen sen ska våga möta rättvisan.Det är ju i regel bara friska brottslingar som kan drabbas av ånger. Psykopaterna kommer knappast till oss… vad ska dom med oss till i det läget?

  16. sidekick skriver:

    Fast kärleken till sin nästa, som sin granne, är viktig också och det tycks inte enbart avse muslimer. ”Att göra väl för sina grannar och medmänniskor – oavsedd deras religion – är ett väsentligt kännetecken av Islam, ett uttryck av Gud som den Allbarmhärtige för sin skapelse (a: Ar-Rahmân).Hur viktig kärleken till sin granne är belyses i den profetiska traditionen, där Prophet Muhammad MHMD frid och välsignelser vare med honom – sade: ”Ingen av er är troende till han älskar för sin granne, det som han älskar för sig själv.””Frågan är alltså om de som är otrevliga mot dig är de mest troende muslimerna, eller tvärtom?Men självklart är det tungt att möta otrevliga attityder när man annars sliter för dessa utsatta grupper, ibland är det nog lätt hänt att vissa drar svenskar som engagerar sig för flyktingar och mot rasism under samma måttstock som alla andra svenskar. I själva verket är det ju så att de som engagerar sig för Invandrare flyktingar mot diskriminering och rasism och är Svenskar också kan få smaka på rasismens och hatets baksidor, utöver de privilegier man annars ändå kan få i samhället som majoritetsmedborgare. På samma vis som vi Svenskar ofta saknar full förståelse och medkänsla med Invandrare livssituation och erfarenheter är det en speciell situaion som Svenskar som engagerar sig antirasistiskt ofta befinner sig i, och vi kan förhoppningsvis lära av varandra istället för att motarbeta varandra.

  17. kyrksyster skriver:

    Muslimer inom den mer mystiska traditionen är oftast kärleksfulla. Men den militanta Islam… den intoleranta Islam finns också. Det vore falskt att inte inse det.Jag har tyvärr upptäckt att en del personer jag känt som ”liberala” muslimer sakta dragits mot en mer fyrkantig religionsutövning. Det oroar mig eftersom jag inte riktigt kan se vad orsaken är.Men när det gäller andra unga män som inte får arbete, tidigt har försörjningsbörda, blir beroende av äldre släktingar… då kan jag förstå att de dras mot extrema rörelser för att få tröst för sin situation. Där handlar det om huruvida man får plats i samhället eller ej.Det blir inte mindre komplicerat när man inser att de som kommit som flyktingar har lärt sig att aldrig säga sanningen – de säger det som är lämpligt d v s vad de tror är lämpligt. Det är en reaktion som inte bara handlar om muslimer utan om alla utsatta. Men det blir också ganska svårt att veta hur man hjälper bäst när man inser att de presenterar påhittade historier även när de inte behöver göra det. Det ställer en själv i kniviga situationer.När man hjälper flyktingar får man uppleva rasistiska påhopp både från dem man hjälper och från de i vårt samhälle som inte gillar att man hjälper.

  18. Elin skriver:

    Jag har aldrig upplevt att muslimer betett sig dåligt åt mig. Det har funnits dem som haft felaktiga föreställningar om kristendom vilka jag har försökt rätta till efter bästa förmåga. Däremot har jag aldrig blivit personligt illa behandlad för att jag är kristen, snarare så har jag upplevt samförstånd i att vi delar att vi är religiösa. Det finns förstås intoleranta muslimer, men själv har jag mött fler intoleranta kristna som absolut inte kunna acceptera mina tolkningar och hur jag väljer att leva mitt liv. Muslimer är som folk är mest, det finns massor med idioter men än fler sköna typer. Däremot håller jag med att muslimsk tro är mer regelstyrd, men islam förkunnar barmhärtighet och att man inte ska döma människor vilket ‘lindrar’ reglerna. Det är lika illa för en muslim att brista i barmhärtighet och att döma andra som för en kristen.

  19. sidekick skriver:

    Instämmer med Elin.. har hört större respekt från muslimer mot kristna än tvärtom, mycket hat och rädsla mot muslimer som sprids utan nämnvärda (eller?) protester från andra delar av kristna gemenskaper.. Inte minst tidningen Dagen har väldigt obehagliga kröníkor där det i något, men inte mycket, förtäckta ordalag ändå solklart framgår att muslimer och araber utpekas som ett stort ondskefullt omänskligt hot. Det här problemet har jag aldrig hört diskuterats av någon i Sverige, och inte heller av kristna.. däremot pratar många kristna mycket om hatet mot kristna, inte minst i tidningen Dagen där man samtidigt som man hetsar mot muslimer gör stor sak av detta, jag tror det hänger samman till stor del, att skapa det här intrycket av en förföljelse där denna inte existerar, eller överdriva och felaktigt beskriva en sådan där en sådan kan förekomma i större eller mindre utsträckning, handlar inte om att skydda de kristna drabbade utan om att få möjligheten att sprida hat och rasism ”under cover”. Förhoppningsvis blir Svenska kristna gemenskaper bättre på att öppet kritisera och diskutera detta.

    • kyrksyster skriver:

      De krönikorna har jag inte sett så jag kan inte uttala mig om dess innehåll. Men naturligtvis finns det kritik mot Islam från kristna. Fanns inte den vore vi väl muslimer?Men det är skillnad på kritik och förföljelse.Kristnas utrymme har blivit mindre idag i Sverige. Men det beror inte på muslimerna utan på olika ateistiska fraktioner. Det finns ett religionshat som avspeglar sig i media och på bloggar. Ofta dras väl all religion över en kam. Man tar upp extrema saker som hänt och gör detta till det allmänna i kyrkor och moskéer och synagogor. Men eftersom kristendomen har flest anhängare och Svenska kyrkan fortfarande är den största kyrkan så riktas väl mycket åt det hållet. Mina barn säger att efter Knutby så kan man inte knysta om att man är med i kyrkan… de har fått ta bort sina kyrkliga meriter ur sina CVn för att få jobb…(finns faktiskt en undersökning av vilka 10 kriterier som gör att chefer/rekryterare genast kastar en ansökan i papperskorgen. Två hade med kyrkligt engagemang att göra).Så nog finns det en uttalad fientlighet. Och det finns en vilja att förvisa kristna(eller andra troende) ur det offentliga rummet. Men än så länge har inte de rösterna överröstat alla andra. Men det kan gå fort…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s