När man besöker frissan…

… läser man ju en del skvaller i veckotidningarna som finns där. Men det mesta av det har man ju redan läst på nätet. Mer spännande är ju det frissan berättar om vad som sig förehavet i staden. Nu är hon ung och vi rör oss bara marginellt i samma kretsar.

Men hon berättar för mig vilka krogar som i sommar gör bort sig. Ett legendariskt ställe dit ”alla” åker minst en gång per sommar har bytt ägare. Hon for dit med några vänner och rekommendera den räksmörgås stället är känt för. Men istället för den stora tekakan med ett berg av räkor kom det in en liten bit kavring med fem räkor…

En annan av traktens omtyckta krogar håller sig med en servitris som skäller ut gästerna, är allmänt otrevlig och stressar på dem så att hon kan köra ut dem…

Frissan förvånar sig med rätta, för som hon säger skulle hon göra sina kunder så besvikna skulle hon snart får sluta…

Men hon berättar, det sprider sig, inte nog med att besvikna gäster inte kommer igen… många som skulle kommit uteblir. Så fungerar det i näringslivet.

I samhällsservicen är det lättare att vara otrevlig. Sköterskan på Vårdcentralen som ser till att inga nya patienter kommer till kan hållas för hon hotar inte ekonomin. Det ska gå långt innan en läkare prickas för bristande engagemang. Polisen kan alltid lägga ner utredningar och kommunen skicka ärenden emellan sig tills de faller för tidsaspekten.

När jag arbetade med människor i behov av stöd var jag tvungen att först skicka fram mig själv, bli trovärdig… sen kunde min hjälp komma. Samma sak om jag skulle försöka predika evangelium, först bevisa min egen ärlighet, sanning, välvilja… först därefter kunde mitt budskap komma. Något som kan slita hårt.

Som kyrkans tjänare är man alltid i frågasatt. En dålig dag kan göra att ens förtroende är kört för alltid på en ort. Ett misstag dömer inte ut bara en själv utan ofta allt det man står för. Pressen är enorm. Präster kan alltid reparera sitt rykte, för de får sina gudstjänster och förrättningar oavsett hur de klarat tidigare uppgifter. Men som diakon är du helt utlämnad till om du blir efterfrågad och accepterad. Missköter du en själavårdskontakt vet snart ”alla” det. Och ingen frågar efter dig mer. Blir du osams med folk blir du inte inbjuden till samrådsmöten. Är du inte rar och vänlig vill ingen vara med i ditt sociala arbete… ingen kommer på samlingar…

Det är hur lätt som helst att göra sig omöjlig. Jag höll och ökade ständigt mitt förtroende under 10 år… tills det kom en ny kyrkoherde. Då behövdes bara en dag så var jag körd.

Det angående mina tidigare inlägg om mission. Det är svårt när ens budskap blir beroende av ens egen snällhet, skönhet, behaglighet…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till När man besöker frissan…

  1. Miragen skriver:

    Jo, det är lätt att bli utsatt och ifrågasatt när man jobbar med människor. Jag arbetar med barn och det händer att jag ”råkar ut för” vissa föräldrar ibland. När något gått fel är det så ”praktiskt” att flytta fokus från barnet till någon vuxen som arbetar med barnet. Den här typen av föräldrar lägger gärna skuld på skolan eller dess personal.(Här i huset bor en diakon, en yngre kvinna. I dag när jag satt ute i trädgårdsmöblerna, kom hon förbi som hastigast och växlade några ord. Jag frågade henne om det smycke hon bär i en kedja runt halsen. Och fick möjlighet att studera ”fredsduvan” på närmare håll. Bär alla diakoner denna duva med olivkvist i näbben?)M.

    • kyrksyster skriver:

      Människors desperation jagar dem. Föräldrar med ett barn som far illa anklagar sig själva. Lättnaden kommer om det kan bli någon annans fel.Ja, alla diakoner får detta emblem vid sin vigning. Antingen bärs det i en kedja om halsen, eller i en mindre variant som brosch.http://blogg.aftonbladet.se/13059/2007/04/374289Duvan är inte främst fredsduvan – utan den duva Noa skickade ut från arken och som åter med en olivkvist. Den kom med bud om liv.

  2. Annica skriver:

    Där fick jag en bra ide….om jag är otrevlig mot vårdtagare och anhöriga som ringer till mig så kanske dom inte ringer och gnäller fler gånger?=)Tur jag har semester….

    • kyrksyster skriver:

      Ja, det vore väl något att pröva?! Men välj då noga så att du inte är otrevlig mot någon resursstark som ställer till problem för dig…Men allvarligt talat så finns det tyvärr mottagningssköterskor som skrämmer bort vårdsökande… och får hållas…

  3. Islandsmamman skriver:

    Undrar om de otrevliga inom offentlig sektor får bonusar? De sparar ju pengar åt arbetsgivaren genom att INTE locka folk… :-/Nä, det ska sjutton till att jobba i offentlig sektor med toppstyrning och dålig lön och ändå hålla serviceanda och humör på topp.. All heder åt dem som orkar bemöta med ett leende och ett lyssnande öra!!

    • kyrksyster skriver:

      Var det inte Försäkringskassan som hade nåt sånt system… ju fler avslag ju mer bonus…Många arbetsplatser i det offentliga är usla… men sen finns ju en och annan stjärna till chef som tänker till och ser till att jobbet blir kul… man märker genast skillnaden.Jag har t ex haft lite med Arbetsförmedlingen att göra – vad nu det kan bero på – och denna utskällda institution är just på min ort ett fantastiskt ställe. Inte en otrevlig människa har jag mött. Bara vänlighet, förståelse och inställningen att hjälpa inte kontrollera. Dom letar upp varenda förmån man kan tänkas kunna få, fixar grejer på nolltid och blir aldrig stressade ändå.Man känner att det är en bra arbetsplats där personalen vågar ta beslut, vågar vara lite okonventionella om det behövs. Utan en bra chef, mycket tillåtande och god stämning skulle det inte kunna vara så.

  4. Herta skriver:

    Tack för informationen om räkmackan mm. Frissinfo är alltid lite kul att höra. Skämt åsido, jag hör det allvarsamma i deet Du säger.

    • kyrksyster skriver:

      Jo, du kan kanske räkna ut var man inte får den riktiga räkmackan längre…Det finns ett visst allvar…

  5. Herta skriver:

    Kanske har de kul på Af på den aktuella orten…Även jag har i min närhet i privatlivet mött människor som har positiva erfarenheter därifrån.

  6. Herta skriver:

    Kanske ett ställe för Dej att jobba på vinklat utifrån något nytt? Inte vet väl jag vad men det vet väl du i så fall+

Kommentera

