Varför måste Jesus dö? del II

Gud kämpade med sitt folk. Han utsåg en grupp av människor som skulle bli hans egendomsfolk. De skulle bli ett slags modell… Det gick inte så bra trots att de fick lage att hålla sig till.

Guds rättfärdighet krävde att han skulle förgöra människan eftersom hon ställde till så mycket elände. Men hans kärlek krävde att  hon fick leva. Den konflikt som Gud hamnade i löste han genom att själv bli människa. Han lät sig födas in i vår värld. och som den ende levde han ett liv i rättfärdighet och utan synd. Han fullbordade lagen genom att den en gång var helt uppfylld. En gång för alla.

Därmed kunde han bli offerlammet. Det judiska folket offrade ju för det ena för det andra och det var viktigt att det var felfria djur som offrades. Jesus blev det stora slutliga offret. När han hänger på korset är det alla våra synder han bär. Det är inte den fysiska smärtan som är så unik – många har lidit lika mycket och mer – utan den psykiska. Han är gjord till synd och är övergiven av Gud för syndens skull. Men när han dör tar han med sig synden in i döden.

Tre dagar senare stiger han ur graven, han har besegrat synd och död. Därför behöver ingen människa gå förlorad. Människan behöver bara ta emot den försoning och den räddning som räcks henne.

Och Gud har tillfredsställt både sin rättfärdighet och sin kärlek.

Vi kan inte till fullo förstå Guds väsen. Skulle han ha kunnat försona sig med oss utan att dö på ett kors? Det hade ju varit bra… men skulle vi kunnat känna oss försonade.. Skulle Gud bara låta våra grymheter passera? Skulle våra hjärtan vekna…

Man kan leka med tanken på olika scenarier… mendet är inte så lätt att hitta något som förändrar människan så som tron på Jesus…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Varför måste Jesus dö? del II

  1. Anna skriver:

    Tack. Bra framställning! Men att guds rättfärdighet krävde att han skulle förgöra människan – nej. För även på den tiden var människor både goda och onda och att då döma efter bara det onda tror jag inte (ens) Gud gör.Men som sagt jag tycker annars att du gör det bra. Får tänka lite till, än så länge kan jag bara ta till mig att Jesus gick igenom samma sak som vi människor (total misär och död) och kom ut ut på andra sidan.

    • kyrksyster skriver:

      Det Jesus gjorde räcker att ta till sig. Det är det som är viktigast. Allt det andra kan man lyfta på hatten för och gå vidare…

  2. Ingemar skriver:

    Som sann ateist (som du redan vet) men även som sann vän av Jesus och det han stod för vill jag tala om vad jag tror det var som gjorde att Jesus måste dö. Han är inte på något vis ensam om att ha hotat prästerna, överheten (i det här fallet romarna) genom att uppvigla folket till resning. De såg honom som en uppviglare och vågade helt enkelt inte låta honom leva. Han led den så kallade martyrdöden och inget gör en människa så sägensomspunnen och legendförklarad som just de som lidit just den.Detta fann några människor anledning att spinna vidare på, att skriva om, att bygga nånting kring och kristendomen föddes. Att Jesus föddes och fanns betvivlar jag inte ett ögonblick, inte heller att han betytt mycket för många människor, men anledningen till att han dog som han gjorde är betydligt mer vardaglig, om jag får kalla den så, än vad de som en gång skrev Bibeln vill framhålla.Men det är bara vad jag tror liksom du har din tro. Ingen av oss vet nånting mer än att vi ska dö en dag. Då först märker vi vem av oss som hade rätt.

    • kyrksyster skriver:

      Det fanns många intressen i att ta död på Jesus. Och hans död var i fysisk bemärkelse inte så unik. Den drabbade många där romarna gick fram.Men den springande punkten är ju om han uppstod. Det hör ju inte till det normala att döda står upp igen. Och det skulle jag kunna skriva ett inlägg om nån gång.Jag tänker nog att om jag varit en av lärjungarna hade jag varit hur skraj som helst på långfredan… och gömt mig precis som dom gjorde. Och där satt dom inlåsta och rädda tills Jesus kommer till dom…Alla utom Johannes led martyrdöden för sin tro… jag skulle i alla fall inte dö för något jag bara hittat på för att lura andra…

  3. Miragen skriver:

    Så enkelt, klart och begripligt du berättar. Du får ihop ett sammanhang som blir så tydligt…Jesu lidande och död är svårt att gå förbi. Det berör och kanske främst lidandet/tortyren han utsattes för.Treenigheten är knepig tycker jag. Hur många förklaringar jag än får så har jag så svårt att ta till mig den…M.

  4. Benny skriver:

    Mycket bra berättat.Inget var nytt för mig i fråga om ”fakta”, men det var så kort och koncist… välformulerat.Bless you!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s