Dubbelbestraffning…

… är en av härskarteknikerna.

Hur du än gör, så gör du fel.

Om du berättar om dina bekymmer ältar du och är självömkande. Tiger du så är du falsk.

Söker du hjälp tror du att andra ska lösa allt åt dig. Låter du bli inser du inte att du själv är problemet.

Vilar du saknar du handlingskraft och undviker du att vila så är du på flykt.

Är du ledsen ger du efter för dina känslor och är du inte ledsen så kapslar du in dig själv.

Säger du ifrån är du ett monster och säger du inte ifrån är du inställsam.

Skrattar du är du ytlig och skrattar du inte är du hämmad.

Bloggar du är du exhibitionist och bloggar du inte hänger du inte med.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Dubbelbestraffning…

  1. lena skriver:

    Men du, det bästa jag läst på länge!

  2. Magnus skriver:

    Oj så sant!Jag lånar denna lista!Hej och ha en jättefin dag!-> Mangan.

  3. lino skriver:

    Hoppas det är OK om jag tar listan med mej till ”Mina kloka ord”. Är det kanske lite lagom/mittemellan man ska vara för att vara rätt?Säga lite och tiga liteÖppna lite och stänga lite………..Blogga lite och ……. nej det blir svårt ……..Ha en fin dag.:-)

  4. Glorianna skriver:

    Mycket bra, kyrksyster! Helt rätt!Tänkte tillägga en sak; att Berith Åhs härskartekniker också med fördel kan användas av kvinnor mot andra kvinnor. Vad tror du om det?

    • kyrksyster skriver:

      Resonemangen här ovan är väl ganska typiska för kvinnor mot kvinnor… Och det jag skrev i förra inlägget om skuldpåförande är också nåt som kvinnor gör mot kvinnor.Så visst har du rätt, det är samma skrot och korn i oss oxå om vi vill trycka ner nån.

  5. Joie skriver:

    Mellanmjölkens land…ja det har jag tänkt på många gånger..DET är sverige det..

  6. Anita skriver:

    Allt ska vara lagom.Bra inlägg.

  7. Kvack skriver:

    Mycket bra skrivet. Kände mig mycket träffad. Eftersom jag alltid haft dåligt självförtroende, så har jag varit ett lätt offer för härskarteknikerna. Men, ju mer man lär sig om dem och ju bättre självkänsla man har desto bättre kan man ställa sig över dem.

  8. Marie Breskic skriver:

    Jag stämmer in med kvack. När man kommer pa dem, knepen – medvetna eller omedvetna hos den som använder dem – blir livet lättare. Men det finns de som aldrig ser igenom det och därför är det en otäck lista.

  9. Khaidja skriver:

    jamen va bra skrivet jag har faktiskt tänkt nåt liknande men du formulerade det perfekt!

  10. Kaktusblomma skriver:

    Att vara eller inte vara – det är frågan som Shakespear ställde…

  11. Ingemar skriver:

    Härligt inlägg med många korn av sanning i.

  12. Benny skriver:

    Bra att bli medveten om… Tack och lov att Gud inte gör så.Tackar oxå för din kommentar hos mig.Var välsignad.

  13. Marina skriver:

    Ett mycket bra inlägg som jag gärna vill spara för att kunna återkomma till… Det får en verkligen att tänka till. Tack.

Kommentera

