Allas förväntningar

kan jag inte leva upp till.

Ikväll borde jag ha åkt på en födelsedagsuppvaktning. Jag fick höra det. Och jag vet att jag förorsakar besvikelse.

Men jag orkade inte, och jag har lånat ut bilen till sonen som jobbar.

Många har förväntningar. Många vill att jag ska vara moder Theresa. Inte så få kräver att jag ska ställa upp jämt… hotar med att gå ur kyrkan annars… Det händer att man säger att kyrkans trovärdighet hänger på om jag räcker till…

Jag ska vara fläckfri, stark… föredöme… osjälvisk… annars finns inte Gud.

 

Oj, oj… jag är inget av detta. Jag är en bräcklig människa som alla andra. Duger jag till något så är det enbart Guds nåd. Det är det stora. Inte vad jag eventuellt kan prestera – utan att Guds nåd trots mina brister kan verka genom mig nångång ibland. Oavsett mina moraliska förtjänster, intelligens eller tillmötesgående.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Allas förväntningar

  1. Linda skriver:

    Du kan inte bränna ditt ljus i bägge ändar… Det är helt rätt att säga nej till saker, annars räcker man ju inte till. Om du kör slut på dig så finns du ju inte där i längden, & det är nog viktigare än att du ställer upp på varje kalas. Sålla, helt enkelt!Kram/Modesty B

  2. barbakvinna skriver:

    man kan inte göra allt fast man vill..

  3. Kaktusblomma skriver:

    Om du visste vad jag känner igen detta! idag har jag svurit kraftigt i dagens inlägg på bloggen…Du har rätt att säga nej och bli ompysslad i din tur för att få nyladdning. Säg det till dom!

  4. VicisPatronus skriver:

    nej det är inte lätt, jag försöker att leva upp till de förväntingar jag själv har på en riddare, fast min tolkning av det, ibland blir pressen så extrem att jag bara inte orkar, och då undviker jag folk tills dess att jag har samlat på mig energi igen

  5. Kaktusblomma skriver:

    Norrländska eder… skulle ju vara bra att kunna! Tell me! 🙂

Kommentera

